Vo Veľkom týždni Rímskokatolícka cirkev slávi tajomstvá spásy, ktoré uskutočnil
Kristus v posledných dňoch svojho života. Veľký týždeň sa začína Kvetnou nedeľou,
čiže Nedeľou utrpenia Pána, v ktorej sa spája predzvesť kráľovského triumfu Ježiša
Krista so zvesťou o jeho umučení. Večernou omšou na pamiatku Pánovej večere sa
začína Veľkonočné trojdnie, ktoré pokračuje cez Veľký piatok utrpenia a smrti Pána a
cez Bielu sobotu, vrcholí Veľkonočnou vigíliou a uzatvára sa vešperami Nedele
Pánovho zmŕtvychvstania.
Kvetná nedeľa
Posledná pôstna nedeľa, známa pod menom Kvetná nedeľa, alebo Nedeľa utrpenia
Pána, je prvým dňom Veľkého týždňa. Kvetná nedeľa nám pripomína rozhodnutie
židovskej rady o Ježišovej smrti a kresťania si počas nej pripomínajú triumfálny vstup
Ježiša Krista do Jeruzalema. V tento deň sa svätia palmové alebo olivové ratolesti, u
nás najčastejšie bahniatka, tie sa potom spália na popolec, ktorý bude použitý pri
obradoch Popolcovej stredy budúceho roku. Bahniatka si na posvätenie prinášajú aj
ľudia, tie si potom nosia domov ako posvätenú vec a zakladajú ich za obrazy,
zapichujú do trámov, dávajú do vázy a kedysi ich dávali aj do poľa či do maštale.
Svätenie zelených ratolestí zaviedla cirkev ešte v 7. storočí.
Obrady Kvetnej nedele sa skladajú z dvoch častí: zo spomienky na Pánov vstup do
Jeruzalema a zo svätej omše zasvätenej pamiatke Kristovho utrpenia, v ktorej sa
prednášajú pašie - časť evanjelia, v ktorom sa opisuje Pánovo umučenie. Pašie (lat.
passio – utrpenie) – opis utrpenia a smrti Ježiša Krista od Poslednej večere až po
jeho smrť na kríži, ako ho podávajú evanjelisti.
Kvetnou nedeľou sa začína Veľký týždeň. Jeho hlavnou myšlienkou je Pánovo
umučenie, ktoré sa slávilo tri dni už od 4. storočia, z toho je názov Veľkonočné
trojdnie. Ono je vlastne vyvrcholením Veľkého týždňa. Začína sa omšou Večere Pána
na Zelený štvrtok a končí sa vešperami Veľkonočnej nedele. Veľký týždeň – je
slovenské pomenovanie obdobia známeho v liturgii ako Hebdomada sancta (Svätý
týždeň).
Posledné tri dni Veľkého týždňa - tzv. (Veľkonočné) posvätné trojdnie alebo triduum –
Zelený štvrtok, Veľký piatok a Biela sobota, majú bohatý liturgický obsah a symboliku.
Je to spoločné pomenovanie troch dní, v ktorých si Cirkev pripomína udalosti nášho
vykúpenia v ich historickom poradí: Kristovu smrť na Veľký piatok, Krista uloženého v
hrobe na Bielu sobotu a Kristovo zmŕtvychvstanie na Veľkonočnú nedeľu.
Zelený štvrtok
Podstatou Zeleného štvrtku je spomienka na ustanovenie sviatosti Oltárnej i sviatosti
kňazstva.
Na Zelený štvrtok predpoludním biskupi na pamiatku ustanovenia sviatosti kňazstva
slúžia sväté omše so všetkými kňazmi svojich diecéz, táto sv. omša sa nazýva Missa
chrismatis. Pri týchto omšiach posväcujú aj tri druhy oleja: krizmu, olej katechumenov
a olej chorých.
Olej je znamením sily. V liturgii sa olej používa pri krste, birmovaní, sviatosti
pomazania chorých a pri vysvätení kňazov.
Olej katechumenov: pomazanie katechumenov olejom má byť znamením posily v boji
so zlým duchom.
Olej chorých: pri udeľovaní sviatosti pomazania chorých sa používa olej nemocných
(Oleum infirmórum). Olej má tiež liečivé účinky - tlmí bolesť. Sviatosť pomazania
chorých posilňuje chorých na duši i na tele, mierni ich bolesť a úzkosť.
Krizma: je to olej, do ktorého sú primiešané voňavé prísady. U Izraelitov a iných
vtedajších národov uvádzali kráľov do úradov tak, že ich pomazali olejom. Aj slovo
„Kristus“ pochádza z gréčtiny (Christos) a znamená „Pomazaný“. (Po hebrejsky znie
toto slovo „Mesiáš“.)
Pomazanie krizmou pri krste alebo birmovaní znamená prevzatie úlohy žiť podľa
Ježiša, ktorý je naším Kráľom.
Vo štvrtok večer slávil Ježiš poslednú večeru so svojimi učeníkmi. V tento večer
ustanovil dve sviatosti: kňazstva a eucharistie, resp. premenil chlieb a víno na svoje
telo a krv. Súčasne takto odovzdal apoštolom kňazskú moc so slovami „Toto robte na
moju pamiatku“.
V Zelený štvrtok sa večerná svätá omša slávi na pamiatku ustanovenia Sviatosti
Oltárnej. Táto svätá omša je tiež známa obradom umývania nôh 12 mužom, ktorý
pochádza z čias svätého Gregora Veľkého, ktorý denne hostil 12 žobrákov. Týmto
dňom, ktorý dostal svoje pomenovanie pravdepodobne podľa zelene v Getsemanskej
záhrade, kde sa Ježiš Kristus modlil pred svojim zatknutím vojakmi, začína
Veľkonočné trojdnie. Vo štvrtok prestávajú zvoniť zvony, ako znak spoluúčasti s
utrpením Krista. Ich zvuk sa ozve až na slávnostnú Glóriu na vigíliu vzkriesenia na
Bielu sobotu a namiesto nich sa používajú rapkáče.
Po skončení svätej omše si pripomíname Pána Ježiša, ako v Getsemanskej záhrade
bdie v modlitbe. Apoštoli od únavy zaspali a Ježiš zostáva celkom sám, opustený.
Túto udalosť symbolizuje nielen otvorený prázdny svätostánok, zhasnuté večné
svetlo pred ním, ale aj obnažovanie oltárov a odnášanie všetkých predmetov z nich.
Obnažená oltáre symbolizujú opustenosť Krista v Getsemanskej záhrade.
Veľký piatok
Trojdnie pokračuje Veľkým piatkom - dňom utrpenia, ukrižovania a smrti Ježiša Krista.
V rimskokatolíckych chrámoch sa v tento deň neslúži svätá omša, oltáre sú bez
chrámového rúcha. Všetci veriaci sa postia od mäsitých pokrmov a najesť sa možno
za deň len raz do sýtosti. Je to deň osobitne zasvätený spomienke Ježišovho
utrpenia a smrti na kríži. Je to deň pôstu, pokánia a jediný deň roka, kedy sa neslávi
Eucharistická obeta. Namiesto nej sa koná liturgia umučenia Pána, ktorá pozostáva z
bohoslužby slova, slávnostnej modlitby veriacich, z poklony Svätému krížu a sv.
prijímania. Ježišovu smrť nám pripomína aj liturgická farba - farba krvi. V tento deň sa
čítajú alebo spievajú pašie.
Biela sobota
Biela sobota je aliturgický deň. Nekonajú sa bohoslužby. Kresťanský ľud si
pripomína, že Pán je uložený v hrobe.
V našich krajoch je zvykom otvoriť chrám na poklonu pri Božom hrobe, kde sa
zhromažďujú veriaci na tichú poklonu Najsvätejšej sviatosti.
Veľkonočná nedeľa
a) Veľkonočná vigília
„Obrady Bielej soboty“ sa konajú po západe slnka v rámci tzv. Veľkonočnej vigílie
(bdenia). Podľa pradávnej tradície je táto noc očakávaním Pána, noc bdenia,
zasvätená Pánovi (Ex 12, 42). Biela sobota - oslava Kristovho zmŕtvychvstania
začína Veľkonočnou vigíliou. To znamená na Bielu sobotu večer, pôvodne v noci, keď
sa začínala aj židovská Pascha (sviatky Židov konané na pamiatku poslednej večere
v egyptskom zajatí, keď anjel smrti prešiel okolo príbytkov Izraelitov a neuškodil im,
lebo mali veraje dverí pomazané krvou obetného baránka, Ex 12,1-51), teda sviatky,
pred ktorými bol Pán Ježiš ukrižovaný.
Počas Veľkonočnej vigílie Cirkev bdie a očakáva Kristovo zmŕtvychvstanie, Katolícka
cirkev slávi vigíliu už ako radostnú slávnosť vzkriesenia, znovu sa rozozvučia zvony,
ktoré od štvrtka večera mlčali.
Veľkonočná vigília – noc pred Veľkonočnou nedeľou, bola liturgicky veľmi bohatá
bohoslužba, ktorá sa začínala v sobotu večer, trvala celú noc a končila sa v nedeľu
ráno krstom katechumenov. V súčasnosti sú pobožnosti skrátené a pozostávajú z
obradu svetla (požehnanie veľkonočného ohňa a veľkonočnej sviece - paškálu).
Zapaľovaním veľkonočného ohňa a svätením veľkonočnej sviece - paškálu, sa začína
liturgia veľkonočnej vigílie. Táto svieca je stredobodom veľkonočnej slávnosti. Po
slovách „Kristus, svetlo sveta - Bohu vďaka“ sú od nej zapálené ďalšie sviece, ktoré si
priniesli veriaci. Kríž vyrytý do sviece je znakom smrti, päť otvorov so vsadenými
zrnkami tymiánu symbolizuje Kristove rany a písmená alfa a omega s letopočtom
bežného roku hovoria, že Kristus je Pán času i večnosti, počiatok i koniec všetkého.
Procesia s paškálom pripomína slová samotného Krista: „Ja som svetlo sveta. Kto
mňa nasleduje, nebude chodiť v tmách, ale bude mať svetlo života“ (Jn 8, 12).
Potom nasleduje veľkonočný chválospev, v ktorom sa ospevuje dnešná slávnostná
noc, vznešený spôsob nášho vykúpenia a nakoniec sa poprosíme nebeského Otca,
aby nám v našom živote svietil svetlom, ktorým je Kristus. Veľkonočná vigília obsahuje
aj ďalšie prvky – bohoslužbu slova, 3 a 7 čítaní zo Starého zákona, liturgiu krstu (ak
niet krstencov, tak sa iba posvätí krstná voda a obnovia krstné sľuby), ďalej obrad
vzkriesenia a Eucharistickú liturgiu (slávnostnú svätú omšu, kde po 40 dňovej
prestávke opäť zaznie víťazný spev Aleluja!).
Obrady Veľkého týždňa, ktorých začiatky siahajú 4. storočia, prešli v nasledujúcich
storočiach mnohými zmenami. Naposledy boli zjednodušené a liturgicky prispôsobené
súčasným požiadavkám v r. 1951 a 1969.
Po Veľkej noci nasleduje osemdňová oktáva Kristovho zmŕtvychvstania, ktorá
pozostáva z týždňa bezprostredne po Veľkej noci a končí sa Nedeľou Božieho
milosrdenstva (prvá nedeľa po Veľkej noci, tohto roku 23. apríla. V minulosti sa
nazývala Biela nedeľa, keďže v roku 389 cisár Theozodius Veľký (379-385) vyhlásil
celotýždenné svätenie veľkonočných sviatkov, aby novopokrstenci, ktorí počas tejto
oktávy nosili svoje biele krstné rúcho, mohli dostávať ďalšie ponaučenie z kresťanskej
náuky. A práve biele krstné rúcho sa slávnostne odkladalo v posledný deň
veľkonočnej oktávy, ktorá potom dostala názov Dominica in albis deponendis (Nedeľa
odkladania bieleho rúcha, tj. Biela nedeľa). V Ríme sa odkladanie bieleho rúcha
slávnostne vykonávalo v Lateránskej bazilike. Týždeň trvajúce svätenie Veľkej noci sa
postupne skracovalo na tri, neskoršie na dva dni a od roku 1951 už ani Veľkonočný
pondelok nie je prikázaným sviatkom.
b) Veľkonočná nedeľa
V tento deň si rimskokatolíci pripomínajú ukrižovanie, smrť a zmŕtvychvstanie Ježiša
Krista. Zmŕtvychvstanie – najväčší Kristov zázrak a základná pravda kresťanskej viery.
Je to víťazné zavŕšenie Kristovho vykupiteľského diela. Jeho duša sa opäť spojila s
osláveným telom, na ktorom síce ostali rany ukrižovania, ale ináč nepodliehalo
obmedzeniam času a priestoru.
Veľkonočný pondelok
Veľkonočný pondelok sa zvykne nazývať aj „Pondelkom Baránka“ na pamiatku toho,
čo sa udialo prvého dňa po sobote. Vtedy totiž anjel dodával odvahu ženám, ktoré na
úsvite pribehli k hrobu a boli vydesené a znepokojené, keď ho našli prázdny.
„Neľakajte sa!“ povedal im. „Vstal z mŕtvych. Niet ho tu.“ (Mk 16, 6). A dodal: „Ale
choďte a povedzte (to) jeho učeníkom“ (porov. tamtiež).
Posledný sviatočný deň Veľkej noci je známy aj šibačkou a oblievaním dievčat vodou.
Veľkonočné obdobie
Obdobie veľkonočnej slávnosti trvá 50 dní. Začína sa na Bielu sobotu večer a končí
sa večer na sviatok Zoslania Ducha Svätého (Turíce), ktorý sa tohto roku slávi 4. júna.
Toto obdobie sa slávi v radosti a plesaní ako jeden sviatočný deň, ba ako jedna „veľká
nedeľa”. Predovšetkým v týchto dňoch sa spieva radostné Aleluja.
Spracované podľa archívu TK KBS
Veľká noc, veľkonočný týždeň - PDF