@ created by DNecpal
Katechéza pápeža Františka:
Eucharistia ako hostina
Generálna audiencia pápeža Františka v stredu 5. februára 2014 opäť zaplnila
Námestie sv. Petra pútnikmi. Pre dážď sa časť z nich, najmä starší a chorí,
zhromaždili v Aule Pavla VI., kde sa pri nich Svätý Otec pristavil ešte pred
začiatkom programu na námestí. Ten sa začal čítaním z Matúšovho evanjelia,
pri ktorom vo viacerých jazykoch zaznel úryvok Ježišových slov ustanovenia
Eucharistie. V rámci cyklu o siedmich sviatostiach dnes pápež František
venoval katechézu téme Eucharistie, ktorú predstavil ako hostinu pri
spoločnom stole. Nasleduje plné znenie katechézy:
„Drahí bratia a sestry, dobrý deň! Dobrý deň, hoci to nie je pekný deň,
však? Je trochu škaredo! Dnes vám budem hovoriť o Eucharistii.
Eucharistia je v srdci „kresťanskej iniciácie“ spolu s krstom a sviatosťou
birmovania a ustanovuje žriedlo samotného života v Cirkvi. Z tejto
sviatosti lásky totiž vyviera každá opravdivá cesta viery, spoločenstva a
svedectva.
To, čo vidíme keď sa schádzame na slávenie Eucharistie, svätej omše,
nám už dáva tušiť, čo sa chystáme prežívať. V strede priestoru určeného
pre slávenie sa nachádza oltár, čo je vlastne stôl, pokrytý obrusom, a
toto nás vedie k myšlienke na hostinu. Na stole sa nachádza kríž, aby
nám naznačil, že na tom oltári sa obetuje Kristova obeta: on je
duchovným pokrmom, ktorý sa tam prijíma v podobe znakov chleba a
vína. Vedľa stola sa nachádza ambón, čiže miesto, z ktorého sa hlása
Božie slovo: toto nám naznačuje, že sa tam schádzame počúvať Pána,
ktorý sa prihovára prostredníctvom Svätého písma, a tak pokrmom, ktorý
prijímame je aj jeho Slovo.
Slovo a chlieb sa počas sv. omše stávajú jedným celkom, ako pri
Poslednej večeri, keď sa všetky Ježišove slová, všetky znamenia, ktoré
urobil, sústreďujú v geste lámania chleba a obetovania kalicha, v
anticipácii obety kríža, a v týchto slovách: „Vezmite a jedzte, toto je moje
telo... Vezmite a pite, toto je moja krv“.
Ježišovo gesto uskutočnené pri Poslednej večeri je vrcholným
vďakyvzdaním Otcovi za jeho lásku, za jeho milosrdenstvo.
Vďakyvzdanie sa po grécky povie eucharistia. A preto sa táto sviatosť
nazýva Eucharistiou: je to vrcholné vďakyvzdanie Otcovi, ktorý nás tak
veľmi miloval, že nám dal svojho Syna, z lásky. Preto slovo Eucharistia v
sebe zahŕňa celé to gesto, ktoré je spoločným gestom Boha a človeka,
gestom Ježiša Krista, pravého Boha a pravého človeka.
Takže eucharistické slávenie je oveľa viac než prostá hostina: je to
pamiatka Ježišovej smrti a zmŕtvychvstania, ústredné tajomstvo spásy.
„Pamiatka“ neznamená len spomienku, jednoduché pripomenutie, ale
chce zdôrazniť, že vždy, keď slávime túto sviatosť, zúčastňujeme sa na
tajomstve Kristovho utrpenia, smrti a zmŕtvychvstania. Eucharistia
predstavuje vrchol Božieho spásneho konania: Pán Ježiš, ktorý sa pre
nás stáva rozlámaným chlebom, na nás vylieva všetko svoje
milosrdenstvo a svoju lásku, aby tak obnovil naše srdce, náš život a
spôsob, akým žijeme náš vzťah s ním a s našimi bratmi. Práve preto,
zvyčajne keď sa pristupuje k tejto sviatosti, hovorí sa o „svätom
prijímaní“, o „vytváraní spoločenstva“ [lat. communio - spoločenstvo,
spojenie, pozn. prekl.]. To znamená, že mocou Ducha Svätého nás účasť
pri eucharistickom stole jedinečným a hlbokým spôsobom zjednocuje s
Kristom, vďaka čomu môžeme už teraz vopred zakusovať plné
spoločenstvo s Otcom, ktoré bude charakterizovať nebeskú hostinu, kde
so všetkými svätými budeme prežívať slávu v kontemplovaní Boha z
tváre do tváre.
Drahí priatelia, nikdy sa Pánovi dosť neodvďačíme za dar, ktorý nám dal
v Eucharistii! Je to veľmi veľký dar a práve preto je veľmi dôležité
prichádzať v nedeľu na svätú omšu, ísť na omšu nielen sa modliť, ale tiež
prijať sväté prijímanie, tento chlieb, ktorý je telom Ježiša Krista a ktorý
nám dáva spásu, odpúšťa nám, zjednocuje nás s Otcom. Je pekné takto
robiť. A každú nedeľu prichádzajme na svätú omšu, pretože je to deň
zmŕtvychvstania Pána. Preto je nedeľa pre nás taká dôležitá. A cez
Eucharistiu cítime práve túto príslušnosť k Cirkvi, k Božiemu ľudu, k
Božiemu telu, k Ježišovi Kristovi.
Nikdy nevyčerpáme všetku jej hodnotu a bohatstvo. Prosme ho teda,
nech táto sviatosť naďalej udržiava živú jeho prítomnosť v Cirkvi a
formuje naše spoločenstvá v láske a v jednote, podľa Otcovho srdca. Toto
konáme po celý život, no začína sa to dňom Prvého svätého prijímania.
Je dôležité, aby sa deti dobre pripravili na Prvé sväté prijímanie a aby
žiadne dieťa na ňom nechýbalo, pretože je to prvý krok k tejto silnej
príslušnosti k Ježišovi Kristovi, po krste a sviatosti birmovania. Ďakujem!“
list si môžete stiahnuť v pdf tu: Eucharistia ako modlitba