@ created by DNecpal
Katechéza Svätého Otca:
Sviatosť zmierenia
Témou katechézy Svätého Otca pri generálnej audiencii 19. 2. 2014 bola sviatosť
zmierenia. V nadväznosti na úvodné čítanie z Matúšovho evanjelia o uzdravení
ochrnutého pápež František poukázal na úlohu Ježiša ako lekára ľudskej duše i tela.
Vysvetlil, že sviatosť pokánia a zmierenia je darom, ktorý vychádza z tajomstva Veľkej
noci. Poukázal na spojitosť tejto sviatosti so spoločenstvom: pri spovedi kňaz
reprezentuje Boha, ale zároveň aj celé spoločenstvo, ktoré sa so svojím členom
zmieruje a sprevádza ho na jeho ďalšej ceste obrátenia a dozrievania. Svätý Otec
povzbudil veriacich nebáť sa zahanbenia, ktoré pociťuje človek, keď prichádza vyznať
svoje hriechy, pretože aj toto má liečivý účinok. Pozval každého zamyslieť sa nad
svojou praxou slávenia sviatosti zmierenia. „Keď sa spovedáme, Boh nás objíma a má
sviatok,“ povedal pápež František. Nasleduje plné znenie katechézy Svätého Otca
Františka:
„Drahí bratia a sestry, dobrý deň!
Prostredníctvom sviatostí kresťanskej iniciácie, krstu, birmovania a Eucharistie,
človek dostáva nový život v Kristovi. Zatiaľ máme tento život, ako všetci vieme,
„v hlinených nádobách“ (2 Kor 4,7). Sme ešte vystavení pokušeniam, utrpeniu,
smrti a z dôvodu hriechu môžeme dokonca tento nový život aj stratiť. Preto
Pán Ježiš chcel, aby Cirkev pokračovala v jeho diele spásy aj v prospech
svojich členov, osobitne sviatosťou zmierenia a pomazania chorých, ktoré
možno označiť spoločným menom ako „sviatosti uzdravenia“. Sviatosť
zmierenia je sviatosťou uzdravenia. Keď sa idem spovedať, idem sa dať
uzdraviť: dať si uzdraviť dušu, uzdraviť si srdce z niečoho, čo som vykonal a čo
nie je v poriadku. Biblický obraz, ktorý najlepšie vystihuje hlboký súvis týchto
sviatostí, je príbeh odpustenia a uzdravenia ochrnutého, kde sa Pán Ježiš
zjavuje ako lekár duše i tela zároveň (porov. Mk 2,1-12; Mt 9,1-8; Lk 5,17-29).
Sviatosť pokánia a zmierenia vyviera priamo z veľkonočného tajomstva. Bolo
to práve vo veľkonočný večer, keď sa Pán zjavil učeníkom zavretým vo
Večeradle a po pozdrave «Pokoj vám!» dýchol na nich a povedal: «Prijmite
Ducha Svätého. Komu odpustíte hriechy, budú mu odpustené, komu ich
zadržíte, budú mu zadržané» (Jn 20,21-23). Tento krok nám odkrýva najhlbšiu
dynamiku, obsiahnutú v tejto sviatosti. Ide predovšetkým o skutočnosť, že
odpustenie hriechov nie je niečo, čo si môžeme dať sami od seba. Nemôžem
povedať: „Odpúšťam si hriechy“. Odpustenie sa žiada, prosí sa od niekoho
iného, a v spovedi si prosíme odpustenie od Ježiša. Odpustenie nie je ovocím
našich snáh, ale je darom, darom Ducha Svätého, ktorý nás zaplavuje kúpeľom
milosrdenstva a milosti, ktorá neprestajne prúdi z otvoreného srdca
ukrižovaného a vzkrieseného Krista. Na druhom mieste nám pripomína, že iba
vtedy, keď sa necháme zmieriť v Pánovi Ježišovi s Otcom a s bratmi, môžeme
byť naozaj v pokoji. A toto sme už všetci v srdci pocítili: keď sa ideme
spovedať, ideme s ťarchou v duši, s istou dávkou smútku. A keď prijmeme
Ježišovo odpustenie, sme v pokoji, s tým nádherným pokojom duše, ktorý
môže dať iba Ježiš, iba on.
Časom prešlo slávenie tejto sviatosti z verejnej formy - keďže na počiatku sa
vykonávala verejne - do podoby osobnej, do diskrétnej formy spovede. To však
neznamená, že by sa stratil jej cirkevný ráz, ktorý predstavuje životný kontext.
Kresťanské spoločenstvo je totiž tým miestom, kde sa sprítomňuje Duch Svätý,
ktorý obnovuje srdcia v Božej láske a všetkých bratov zjednocuje v Kristovi
Ježišovi. Práve z tohto dôvodu teda nestačí poprosiť Pána o odpustenie vo
vlastnej mysli a vo vlastnom srdci, ale je potrebné pokorne a s dôverou vyznať
svoje hriechy služobníkovi Cirkvi. V slávení tejto sviatosti kňaz nereprezentuje
iba Boha, ale celé spoločenstvo, ktoré si uvedomuje krehkosť každého svojho
člena, s pohnutím počúva jeho vyznanie, zmieruje sa s ním, povzbudzuje ho a
sprevádza na ceste obrátenia a ľudského i kresťanského dozrievania.
Niekto by mohol povedať: „Ja sa spovedám iba Bohu“. - Isteže, môžeš Bohu
povedať „odpusť mi“ a vysloviť svoje hriechy. Naše hriechy sú však aj proti
bratom, proti Cirkvi, a preto potrebujeme poprosiť o odpustenie Cirkev i bratov
v osobe kňaza. - „Ja sa však hanbím, otče!“ - Aj zahanbenie je dobré, je zdravé
mať trochu hanby, pretože zahanbenie je uzdravujúce. O niekom, kto sa
nehanbí, hovorievame v mojej vlasti, že je človekom „bez hanby“, je
„nehanebník“. Hanba aj prospieva, pretože nás robí pokornejšími. A kňaz
prijíma takúto spoveď s láskou a ohľaduplnosťou a v mene Boha odpúšťa. Aj z
ľudského hľadiska, kvôli upokojeniu sa, je dobré porozprávať sa s bratom a
povedať kňazovi veci, ktoré tak veľmi ťažia moje srdce. A človek cíti, ako sa
uvoľňuje pred Bohom, vo vzťahu s Cirkvou, s bratmi.
Nebojme sa spovede! Kto stojí v rade na spoveď, pociťuje všetky tieto veci, aj
zahanbenie, zo spovede však vychádza slobodný, veľký, zbavený hriechov,
belostný, šťastný. V tomto tkvie krása spovede! Chcel by som sa vás opýtať,
neodpovedajte však nahlas, ale každý vo svojom srdci: Kedy si sa naposledy
vyspovedal, vyspovedala? Všetci premýšľajme... Sú to dva dni? Dva týždne?
Dva roky? Dvadsať, štyridsať rokov? Každý nech si to zráta a nech si odpovie,
kedy sa naposledy spovedal. A ak odvtedy uplynulo veľa času, nestrácaj ani
deň, choď do toho s vedomím, že kňaz bude dobrý. Je tam Ježiš, a Ježiš je
lepší ako kňazi, a Ježiš ťa prijme. Prijme ťa s veľkou láskou. Buď odvážny a
choď na spoveď!
Drahí priatelia, sláviť sviatosť zmierenia znamená byť pritúlení vo vrúcnom
objatí, ktoré je objatím nekonečného Otcovho milosrdenstva. Spomeňme si na
to nádherné podobenstvo o synovi, ktorý odišiel z domu s peniazmi, ktoré
zdedil, všetky premrhal a potom, keď už nemal nič, rozhodol sa vrátiť domov,
nie však ako syn, ale ako sluha. V srdci si niesol veľkú vinu a veľkú hanbu.
Prekvapením bolo, keď začal hovoriť a prosiť o odpustenie, že Otec ho
nenechal dohovoriť. Objal ho, pobozkal a pripravil oslavu. Poviem vám:
zakaždým, keď sa spovedáme, Boh nás objíma a má sviatok! Vykročme po
tejto ceste. Nech vás Boh žehná.“
list si môžete stiahnuť v pdf tu: Sviatosť zmierenia