@ created by DNecpal
Drahí bratia a sestry, dobrý deň!
Minulú stredu sme začali krátky cyklus katechéz o sviatostiach
počnúc krstom. Pri tejto sviatosti by som chcel ostať aj dnes, aby
som zdôraznil jej veľmi dôležité účinky, ktoré sa prejavujú v tom, že
z nás vytvára živé časti Kristovho tela a Božieho ľudu. Sv. Tomáš
Akvinský tvrdí, že ten, kto prijíma krst, je začlenený do Krista ako
časť jeho tela a je pridružený k spoločenstvu veriacich (porov.
Teologická suma III, ot. 69, čl. 5; ot. 70, čl. 1). Podľa učenia
Druhého vatikánskeho koncilu dnes hovoríme, že krst nás vovádza
do Božieho ľudu, umožňuje nám stať sa súčasťou tohto ľudu na
ceste, ľudu putujúceho v dejinách.
Vskutku, tak ako sa odovzdáva život z generácie na generáciu, tak
isto sa z pokolenia na pokolenie prostredníctvom krstného prameňa
odovzdáva milosť. Vďaka tejto milosti Boží ľud napreduje v čase
ako rieka, ktorá zavlažuje zem a rozširuje vo svete Božie
požehnanie. Od chvíle, keď Ježiš povedal to, čo sme počuli v
evanjeliu, sa učeníci vybrali krstiť. Odvtedy až dodnes existuje reťaz
odovzdávania viery prostredníctvom krstu. Jej ohnivkom je každý z
nás. Zakaždým o krok dopredu; ako rieka, ktorá prináša vlahu.
Božia milosť je taká a taká je aj naša viera, ktorú máme odovzdať
našim deťom, aby ju ony, jedného dňa dospelé, mohli odovzdať
svojim deťom. Takýto je krst. Prečo? Pretože krst nás vovádza do
Božieho ľudu, ktorý odovzdáva vieru. Toto je veľmi dôležité. Boží
ľud, ktorý napreduje a odovzdáva vieru.
V sile krstu sa stávame učeníkmi misionármi, povolanými zaniesť
evanjelium do sveta (porov. Evangelii gaudium, 120). „Každý
pokrstený, bez ohľadu na svoju funkciu v Cirkvi, či stupeň vzdelania
vo svojej viere je aktívnym subjektom evanjelizácie... Nová
evanjelizácia v sebe musí zahŕňať nový protagonizmus“ (tamže)
všetkých, celého Božieho ľudu, nový protagonizmus každého
pokrsteného (tamže). Boží ľud je ľudom–učeníkom, pretože prijíma
vieru, a misionárom, pretože vieru odovzdáva. Krst v nás spôsobuje
darovanie milosti a odovzdávanie viery. V Cirkvi sme všetci
učeníkmi celý život a všetci sme misionármi, každý tam, kde mu
určil Pán. Každý, aj ten najmenší, je misionárom, a ten, ktorý sa zdá
byť najväčším, je učeníkom. Niekto by mohol poznamenať: „Biskupi
nie sú učeníkmi, vedia všetko; pápež vie všetko, nie je učeníkom.“
Nie. Aj biskupi aj pápež musia byť učeníkmi, pretože ak nimi nie sú,
nerobia dobre, nemôžu byť misionármi, nemôžu odovzdávať vieru.
Všetci sme učeníkmi a misionármi.
Medzi mystickým a misionárskym rozmerom kresťanského
povolania je neoddeliteľná spojitosť, pretože oba sú zakorenené v
krste. „Prijatím viery a krstu my kresťania prijímame pôsobenie
Ducha Svätého, ktorý nás vedie k vyznávaniu Ježiša Krista ako
Božieho Syna a k tomu, aby sme Boha nazývali „Abba“, Otče.
Všetci pokrstení a pokrstené, sme povolaní žiť a odovzdávať
spoločenstvo s Najsvätejšou Trojicou, pretože evanjelizácia je
vyzvaním mať účasť na trojičnom spoločenstve“ (Záverečný
dokument z Aparecidy, 157).
Nikto sa nespasí sám. Sme spoločenstvom veriacich, sme Božím
ľudom a v tomto spoločenstve zažívame nádherné zdieľanie
skúsenosti lásky, ktorá nás všetkých predchádza, a zároveň od nás
žiada, aby sme sa stali kanálmi milosti jedni pre druhých napriek
našim limitom a hriechom. Komunitný rozmer nie je iba akýmsi
rámom, obrysom, ale podstatnou časťou kresťanského života,
svedectva a evanjelizácie. Kresťanská viera sa rodí a žije v Cirkvi. V
krste slávia rodiny a farnosti začlenenie nového člena do Krista a do
jeho tela, ktorým je Cirkev (porov. tamže 175,b).
Dôležitosť krstu pre Boží ľud je zrejmá i na príklade dejín
kresťanskej komunity v Japonsku. Toto spoločenstvo zažilo
začiatkom sedemnásteho storočia tvrdé prenasledovanie. Mnohí sa
stali mučeníkmi, kňazi boli vyhnaní a tisíce veriacich bolo zabitých.
V krajine nezostal žiaden kňaz, vyhnali všetkých. Komunita sa
stretávala v tajnosti, udržiavajúc vieru a modlitbu v skrytosti. Keď sa
narodilo dieťa, otec alebo matka ho pokrstili, pretože za
mimoriadnych okolností môže krstiť každý veriaci. Po návrate
misionárov, približne po dva a pol storočí, po 250-tich rokoch, vyšli
veriaci z úkrytu a Cirkev smela opäť zakvitnúť. Prežili vďaka milosti
svojho krstu! Táto skutočnosť je významná. Boží ľud odovzdáva
vieru, krstí svoje deti a napreduje. Udržiavali taktiež, hoci v skrytosti,
ducha spoločenstva, pretože krst im umožnil stať sa jedným telom v
Kristovi. Boli izolovaní, skrytí, ale vždy boli súčasťou Božieho ľudu,
členmi Cirkvi. Z týchto dejín sa môžeme naučiť veľa!
list si môžete stiahnuť v pdf tu: Účinky krstu
zápis z matriky v Janovej Lehote z roku 1714